inet   Forside - Tjenester - Produkter - Firma - Kontakt - Nyheter - Blog - GDPR
Relaterte linker:

Inferno Nettverk annonserer Shepherd prosjektet og versjon 0.90.0-pre1 av p2pd

Shepherd prosjektet. Onsdag, 30. juni 2010.

Inferno Nettverk A/S offentliggjorde i dag "Shepherd" prosjektet, som har som mål å utvikle skalerbare løsninger for innholdsdistribusjon.

Det eksisterer nå flere populære websider som tilbyr "video streaming", men sammenlignet med nedlasting av filer er det mange utfordringer når video sees på samtidig som den overføres. Video av høy kvalitet krever at store mengder data blir overført i høy hastighet, og skal interaktivitet være støttet er det ønskelig at systemet reagerer raskt på brukerens operasjoner. For å oppnå dette globalt, med et høyt antall filmer av høy kvalitet, blir det fort ønskelige å ha et globalt distrubisjonsnettverk (CDN) som kan plassere videofilene nær brukerne, men å bygge og vedlikeholde et slikt system er ikke billig.

Samtidig har vanlige brukere i mange år brukt såkalte P2P nettverk til å i praksis konstruere globale CDN uten å ha bygd eller leid noe infrastruktur. Shepherd prosjektet har som mål å anvende lignende funksjonalitet til å la kommersielle innholdstilbydere lage pålitelige og skalerbare CDN for lovlig innholdsdistribusjon.

Som et eksempel på hvordan dette kan oppnås, annonserte Inferno Nettverk A/S i dag også den første offentlige versjonen av 'p2pd', p2pd versjon 0.90.0-pre1. Dette er en applikasjon for bygging av interaktive CDN for såkalt "Video-on-Demand streaming". Med 'p2pd'-programvaren kan man bygge både tradisjonelle CDN eid av innholdsleverandøren, og CDN som gjør bruk av bruker-ressurser for å kunne tilby video uten å ha en stor CDN infrastruktur.

Applikasjonen 'p2pd' er tilgjengelig uten kostnad, distribuert som kildekode under en BSD-lignende lisens. For mer informasjon, se prosjektsiden: http://www.inet.no/shepherd/

Shepherd prosjektet er drevet av Inferno Nettverk A/S, et konsulentselskap lokalisert i Forskningsparken i Oslo, Norge.

Inferno Nettverk A/S spesialiserer seg på tjenester knyttet til programvare utvikling og porting på UNIX/Linux og embedded/sanntids-plattformer, og har vært en utvikler av programvare i mange år; den BSD lisenserte SOCKS implementasjonen Dante ble sluppet av Inferno Nettverk A/S i 1998.

Se http://www.inet.no/tjenester.html for mer informasjon om våre tjenester, og http://www.inet.no/inferno.html for generell informasjon om Inferno Nettverk A/S.